Zelfreflectie bij relatieproblemen

Reflecteren is het onderzoeken van gedachten en gevoelens, gedrag en de gevolgen daarvan. Je houdt jezelf als het ware een spiegel voor. Door te reflecteren word je je bewust van zaken die voor jou en de relatie van belang zijn. Je kunt daarbij geconfronteerd worden met pijnpunten, valkuilen of gevoeligheden van jezelf. Dat is niet altijd even makkelijk, maar het kan je helpen bij eventuele problemen tussen jou en je partner. Met reflecteren vergroot je het inzicht in jezelf waardoor je je eigen gedrag – indien nodig – kunt bijsturen of verbeteren. 

Voorbeelden van reflectievragen zijn: 

  • Als je gevoelens met je partner deelt, in hoeverre durf je je dan kwetsbaar op te stellen? 
  • In welke mate accepteer je je partner zoals hij of zij is? 
  • Welk effect hebben de verschillen tussen jou en je partner op jullie relatie? 
  • Hoeveel hebben jij en je partner voor elkaar over? 
  • Welk effect hebben ruzies met je partner op jullie seksuele relatie? 

Reflecteren moet je leren. Als je het vaker doet, krijg je er handigheid in.  

  • Durf te reflecteren 

Reflecteren begint met de bereidheid naar jezelf te kijken, jezelf als het ware een spiegel voor te houden. Binnen een relatie zijn partners gauw geneigd naar de ander te wijzen als er problemen zijn. Als je dit los kunt laten is de weg vrij voor reflectie. Probeer open te staan voor nieuwe inzichten en veranderingen. 

  • Ga uit van concrete situaties 

Aan de hand van een concrete situatie, bijvoorbeeld een emotionele gebeurtenis, kan je je nagaan hoe je reageerde en hoe je je daarbij voelde. Hoe kwam het dat je zo boos werd? Wat was het precies wat je raakte? Wat ging er door je heen op dat moment?  

  • Oordeel niet te snel 

Het is gauw gedacht of gezegd: ‘Dat heb ik helemaal fout gedaan!’ Stel zulke waardeoordelen over jezelf uit. Dat geeft ruimte om na te denken over wat er precies gebeurde, wat je rol was en de rol van je partner of anderen. Dit geeft inzicht in hoe de dingen gaan en biedt een kans om dingen anders te gaan doen. 

  • Reflecteer regelmatig 

Reflecteren moet je leren. Het is vooral een kwestie van doen. Neem regelmatig tijd voor jezelf om stil te staan bij gebeurtenissen en persoonlijke ervaringen. Dat kan altijd en overal, maar iedere week op een vast moment kan handig zijn. 

  • Reflecteer systematisch 

Probeer systematisch te reflecteren. Je kunt je gedachten ook op papier zetten. Dat helpt om je gedachten te ordenen. Maak bijvoorbeeld vragenlijstjes en loop deze af. Bedenk bij elke vraag: wat brengt dit voor gevoel en gedachten bij mij teweeg? Welke oude pijn herken ik? Wat is mijn rol? Kan ik dingen anders doen? 

  • Sta ook stil bij succes 

Het werkt motiverend als je behalve op probleemsituaties ook terugkijkt op (behaalde) successen. Dat geeft een goed gevoel en het heeft een positief effect op de relatie. Probeer ook te achterhalen wat de succesfactoren zijn, want wellicht kan je die vaker toepassen. 

  • Stel jezelf open vragen 

Vragen die beginnen met ‘wat’, ‘waar’, wanneer’ en ‘hoe’ geven ruimte tot onderzoek en zetten aan tot nadenken. Stel jezelf deze vragen om erachter te komen waarom je bijvoorbeeld bepaalde dingen wel of niet doet, wat je stimuleert of juist afremt. Hoe kwam het dat je je op dat moment zo ongelukkig voelde? Wat maakte dat je dit niet tegen je partner zei? 

  • Vraag om reactie van anderen 

Vraag je partner of belangrijke mensen in je omgeving om feedback. Vraag hen om te reageren op wat je doet of zegt en op de wijze waarop je dat doet. Dit kan inzicht geven in het effect van je gedrag op anderen. Met deze informatie kan je mogelijk leren anders naar jezelf te kijken en je gedrag eventueel bijstellen of veranderen. Het biedt je de kans het beste uit jezelf te halen. 

Behoefte aan (anoniem) contact met een hulpverlener?

Neem gerust contact op met MIND Korrelatie. Wij bieden je hulp en advies, toegespitst op je persoonlijke situatie. Samen zoeken we naar de juiste oplossing. Je kunt bellen, chatten, WhatsAppen of mailen