Tips voor nabestaanden bij het rouwproces

Kaarsjes kerk rouw herdenking Pexels

  • Probeer de eerste dagen na het overlijden zo bewust mogelijk mee te maken en zoveel mogelijk zelf te doen. Dit helpt bij het afscheid nemen.
  • Wees niet bang om kinderen te betrekken bij de praktische zaken rond het overlijden.
  • Vertel kinderen concreet, eerlijk en duidelijk wat er aan de hand is. Uitspraken als ‘papa slaapt voor altijd’ of ‘God heeft je zusje tot zich genomen omdat hij haar zo lief vond’ kunnen een kind bang maken om te gaan slapen of opstandig maken.
  • Ga je gevoelens niet uit de weg. Ze nemen daardoor niet af. Denk ook niet dat wat je voelt, bijvoorbeeld boosheid of razernij, niet ‘hoort’ of niet ‘goed’ is.
  • Praat, als je daar behoefte aan hebt, met vertrouwde mensen over je gevoelens, de overledene of gebeurtenissen rond het overlijden.
  • Je kunt je verlies ook verwerken door - bijvoorbeeld - te sporten, naar muziek te luisteren, een dagboek bij te houden, te klussen, of tekeningen te maken. Belangrijk is dat je de manier vindt die bij jou past.
  • Vooral als je last hebt van een ’film’ in je hoofd over de laatste dag(en) voor het overlijden, kan het helpen om te schrijven over het leven van en met je dierbare. Gun jezelf de tijd. Het verwerkingsproces kan langer duren dan je misschien verwacht.
  • Vertel mensen in je omgeving wat jij prettig vindt, zoals wel of niet over het verlies praten of samen iets ondernemen.
  • Probeer structuur in de dag te houden, door op tijd op te staan, drie keer per dag te eten (al is het nog zo weinig), het huishouden te doen en op tijd naar bed te gaan.
  • Probeer stap voor stap het leven weer op te pakken en ga bijvoorbeeld bij iemand langs of maak een wandeling, ook al vind je dat nog een grote stap.
  • Als je geen afscheid hebt kunnen nemen van je dierbare kan het helpen om een afscheidsceremonie te houden.
  • Zoek meer informatie over rouw en verliesverwerking in de boekhandel, bibliotheek of op internet.
  • Zoek contact met lotgenoten, een rouwbegeleider of professionele hulpverlener als je daaraan behoefte hebt.
Heb je behoefte aan persoonlijke hulp of advies? Neem (anoniem) contact op met een van de medewerkers van onze hulplijn MIND Korrelatie. Je kunt bellen, chatten, Whatsappen of mailen.