Overgang

pexels-photo-842325_de overgang

De overgang is een natuurlijke fase in het leven van een vrouw. In deze fase wordt je menstruatiecyclus onregelmatig. Uiteindelijk blijven je menstruaties helemaal weg. Meestal begint de overgang ergens tussen je 45e en 55e jaar. 1 op de 100 vrouwen komt al voor haar veertigste in de overgang.
 
De menopauze is de laatste menstruatie in het leven van een vrouw. Gemiddeld bereiken vrouwen op 50 tot 51-jarige leeftijd de menopauze. Vrouwen die roken bereiken de menopauze eerder. Het duurt gemiddeld 4 jaar voor de menstruatie helemaal wegblijft.

Overgangsverschijnselen

De klachten en het beloop van de overgang kunnen per persoon sterk verschillen.
Typische overgangsverschijnselen zijn:
  • Veranderingen in de menstruatiecyclus. De menstruatie kan in het begin heviger worden en vaker komen. De menstruatie komt onregelmatig. Uiteindelijk blijft deze weg.
  • Opvliegers en nachtelijke zweetaanvallen. Opvliegers zijn korte, hevige warmteaanvallen. Hierbij worden je gezicht, hals en borst rood.
  • Vaginale klachten. Omdat de vagina droger wordt, kan vrijen een branderig, onaangenaam gevoel geven of pijn doen. Andere voorbeelden van vaginale klachten tijdens de overgang zijn: irritatie, jeuk en afscheiding. 
Deze overgangsklachten kunnen weer andere klachten veroorzaken, zoals slaapproblemen, moeheid, bloedarmoede, onzekerheid, en geen zin in vrijen.

Adviezen en tips

Verlies je veel bloed door menstruatieveranderingen?
  • Genoeg bewegen, voldoende slapen en gezond eten met voldoende ijzer helpen deze klachten te verminderen.
Last van opvliegers of nachtelijk zweten?
  • ​Draag kleding die vocht goed opneemt en waarin vocht makkelijk verdampt, zoals wol, katoen en zijde. Door laagjes te dragen kun je gemakkelijk iets uitdoen als je het warm hebt.
  • Slaap onder katoenen lakens en (meerdere dunne) wollen dekens. Slaap niet onder een synthetisch dekbed.
  • Alcohol, warme dranken en gekruid eten kunnen soms opvliegers uitlokken. Mocht dit bij jou het geval zijn, dan kun je deze vermijden.
  • Als je je onzeker voelt, helpt het om hierover te praten met iemand die je vertrouwt. Ook kun je contact opnemen met de huisarts of (anoniem) met onze hulpverleners van MIND Korrelatie.
Last van vaginale droogheid?
  • Het is belangrijk om te bespreken welke gevolgen de overgang heeft voor je lichaam.
  • Het helpt om veel tijd te nemen voor het voorspel. Het duurt vaak langer voordat je vagina vochtig wordt. Het is belangrijk om aan te geven wat fijn en niet fijn is of zelfs pijnlijk.
  • Gebruik speeksel of een glijmiddel.
Per overgangsklacht kunnen medicijnen worden voorgeschreven. Je kunt deze medicijnen en de bijwerkingen ervan met je huisarts bespreken.

Behoefte aan (anoniem) contact met een hulpverlener?

Je kunt (anoniem) contact opnemen met MIND Korrelatie voor persoonlijke hulp, informatie en advies van psychologen, maatschappelijk werkers en pedagogen. Je kunt whatsappen, chatten, mailen of bellen met 0900-1450 (€ 0,15/min).